Κυριακή, 27 Αυγούστου 2017

Αλήθεια, έχει παραδοθεί ο λαός μας;

Το ερώτημα μπορούν να το επαναλαμβάνουν μόνο όσοι δεν έχουν ιδέα για τι πράγμα μιλάνε. Κανένας λαός δεν παραδίδεται ποτέ. Συντρίβεται, διαλύεται, αποσυντίθεται, διχάζεται, οπισθοδρομεί πηγαίνοντας ίσως και αιώνες πίσω στην ιστορία του, αλλά δεν παραδίδεται. Ότι πλήγματα και να καταφέρουν σ’ έναν λαό οι εχθροί του – εγχώριοι και οικουμενικοί – το μόνο που καταφέρνουν είναι να δυναμώνουν τη θέλησή του για επιβίωση και να αναγεννούν την αντίσταση και τον αγώνα του με διαφορετικούς κάθε φορά ιστορικούς όρους. Αυτό λέει η ιστορία.
Και μόνο οι λαοί που αναδεικνύουν την κατάλληλη ηγεσία, διαθέτουν την κατάλληλη οργάνωση που εξασφαλίζει την ενότητα στις τάξεις και τις γραμμές τους με ξεκάθαρο σκοπό τη διεκδίκηση της δικής τους ελευθερίας και αυτοδιάθεσης, κατακτούν τη θέση τους στο ιστορικό προσκήνιο. Όλοι οι άλλοι είναι καταδικασμένοι σ’ ένα σισύφειο κυνηγητό της δικής τους αυθυπαρξίας, που είναι καταδικασμένη να παραμένει ένα όνειρο απατηλό και άπιαστο όσο ταυτίζεται με θρησκευτικές, ή φυλετικές καθαρότητες.

Δεν ασχολούμαστε μ’ εκείνους που την προσωπική τους δειλία, ανικανότητα και ανημπόρια την έχουν μετατρέψει σε κανόνα ζωής για ολόκληρο το λαό. Συνήθως αυτοί που μοιρολογούν καταλήγοντας με το γνωστό κλισέ, «τι τα θέλετε, ο λαός έχει παραδοθεί», δεν κάνουν τίποτε άλλο από το να κρίνουν όλους τους άλλους με γνώμονα τον εαυτό τους. Αν διέθεταν έστω στο ελάχιστο προσωπική αξιοπρέπεια θα γνώριζαν πολύ καλά αυτό που συνιστά το δίδαγμα των διδαγμάτων από την αρχαιότητα έως σήμερα κι ο Καζαντζάκης επαναλαμβάνει στην Ασκητική του με την δύναμη και την απολυτότητα που του αρμόζει:
«Η ανώτατη αρετή δεν εϊναι να 'σαι ελεύτερος, παρά να μάχεσαι για ελευτερία.
Μην καταδέχεσαι να ρωτάς: "Θα νικήσουμε; Θα νικηθούμε;" Πολέμα! Η επιχείρηση του Σύμπαντου, για μιαν εφήμερη στιγμή, όσο ζεις, να γίνει επιχείρηση δική σου…
Φωτιά! Να το μέγα χρέος μας σήμερα, μέσα σε τόσο ανήθικο κι ανέλπιδο χάος.
Πόλεμο στους άπιστους! Άπιστοι είναι οι ευχαριστημένοι, οι χορτασμένοι, οι στείροι. Το μίσος μας είναι χωρίς συβιβασμό, γιατί κατέχει πώς καλύτερα, βαθύτερα από τις ξέπνοες φιλάνθρωπες αγάπες, δουλεύει τον έρωτα. Μισούμε, δε βολευόμαστε, είμαστε άδικοι, σκληροί, γιομάτοι ανησυχία και πίστη, ζητούμε το αδύνατο, σαν τους ερωτεμένους.
Φωτιά, να καθαρίσει η γης! Ν' ανοιχτεί άβυσσο φοβερώτερη ακόμα ανάμεσα καλού και κακού, να πληθύνει η αδικία, να κατεβεί η Πείνα και να θερίσει τα σωθικά μας, αλλιώς δε σωζόμαστε. Μια κρίσιμη βίαιη στιγμή είναι η ιστορική εποχή μας ετούτη, ένας κόσμος γκρεμίζεται, ένας άλλος δεν έχει ακόμα γεννηθεί. Η εποχή μας δεν είναι στιγμή Ισορρόπησης, οπόταν η ευγένεια, ο συβιβασμός, η ειρήνη, η αγάπη θα 'τανε γόνιμες αρετές. Ζούμε τη φοβερή έφοδο, δρασκελίζουμε τους οχτρούς, δρασκελίζουμε τους φίλους που παραμονεύουν, κιντυνεύουμε μέσα στο χάος, πνιγόμαστε. Δε χωρούμε πια στις παλιές αρετές κι ελπίδες, στις παλιές θεωρίες και πράξες…
Τούτη είναι η εποχή μας, καλή ή κακή, ωραία ή άσκημη, πλούσια ή φτωχή, δεν τη διαλέξαμε. Τούτη είναι η εποχή μας, ο αγέρας που αναπνέμε, η λάσπη που μας δόθηκε, το ψωμί, η φωτιά, το πνέμα! Ας δεχτούμε παλικαρίσια την ανάγκη. Πολεμικός μας έλαχε ο κλήρος, ας ζώσουμε σφιχτά τη μέση μας, ας αρματώσουμε το κορμί, την καρδιά και το μυαλό μας! Ας πιάσουμε τη θέση μας στη μάχη! Ο πόλεμος είναι ο νόμιμος άρχοντας του καιρού τούτου. Σήμερα, άρτιος, ενάρετος άνθρωπος είναι μονάχα ο πολεμιστής. Γιατι μονάχα αυτός, πιστός στη μεγάλη πνοή του καιρού μας, γκρεμίζοντας, μισώντας, επιθυμώντας, ακολουθάει το σύγχρονο πρόσταγμα του Θεού μας. Η ταύτιση μας τούτη με το Σύμπαντο γεννάει τις δυο ανώτατες αρετές της ηθικής μας: την ευθύνη και τη θυσία.
Μέσα μας, μες στον άνθρωπο, μες στα σκοτεινά πλήθη, χρέος έχουμε να βοηθήσουμε το Θεό, που πλαντάει, να λευτερωθεί. Κάθε στιγμή πρέπει να 'μαστε έτοιμοι για χάρη του να δώσουμε τη ζωή μας. Γιατι η ζωή δεν είναι σκοπός, είναι όργανο κι αυτή, όπως ο θάνατος, όπως η ομορφιά, η αρετή, η γνώση. Όργανο τίνος; Του Θεού που πολεμάει για ελευτερία.
Όλοι είμαστε ένα, όλοι είμαστε μια κιντυνεύουσα ουσία. Μια ψυχή στην άκρα του κόσμου που ξεπέφτει, συντραβάει στον ξεπεσμό της και την ψυχή μας. Ένα μυαλό στην άκρα του κόσμου που βυθίζεται στην ηλιθιότητα, γιομώνει τα μελίγγια μας σκοτάδι. Γιατι ένας στα πέρατα τ' ουρανού και της γης αγωνίζεται. Ο Ένας. Κι αν χαθεί, εμείς έχουμε την ευθύνη. Αν χαθεί, εμείς χανόμαστε. Να γιατί η σωτηρία του Σύμπαντου είναι και δική μας σωτηρία κι η αλληλεγγύη με τους ανθρώπους δεν είναι πια τρυφερόκαρδη πολυτέλεια παρά βαθιά αυτοσυντήρηση κι ανάγκη. Ανάγκη, όπως σ' ένα στρατό που μάχεται, η σωτηρία του παραστάτη σου.»
Είναι τυχαίο που κανείς απ’ όσους έχω γνωρίσει όλα αυτά τα χρόνια – λιγότερο ή περισσότερο επώνυμους, λιγότερο ή περισσότερο διανοούμενους και επαναστάτες της πένας, του λόγου και του τραγουδιού – ενώ θαυμάζουν στο έπακρο την Ασκητική, δεν έχουν τη ψυχή, το κουράγιο, την αξιοπρέπεια και το φιλότιμο να κάνουν πράξη τα λόγια αυτά του Καζαντζάκη; Είναι τυχαίο που τα προηγούμενα χρόνια στήθηκε ολόκληρο θεατρικό έργο για την Ασκητική με σπουδαίους ηθοποιούς, απ’ όπου έλειπαν παντελώς οι προσταγές αυτές;
Αυτοί που λένε ότι δεν γίνεται τίποτε γιατί ο λαός έχει παραδοθεί, δεν έχουν το κουράγιο, δεν έμαθαν ποτέ στην ζωή τους τι σημαίνει να αγωνίζομαι για κάτι καλύτερο. Έμαθαν μόνο να περιμένουν τη σωτηρία τη δική τους και της ψυχής τους από κάποιον «πατερούλη». Κι όπως έγραφε ο απόστολος Παύλος στην πρώτη προς τους Κορίνθιους επιστολή «εἰ ἐν τῇ ζωῇ ταύτῃ ἠλπικότες ἐσμὲν ἐν Χριστῷ μόνον, ἐλεεινότεροι πάντων ἀνθρώπων ἐσμέν.» (Α Προς Κορινθίους, 15:19).
Κι όντως δεν υπάρχει «ελεεινότερος πάντων των ανθρώπων» από εκείνον, που χρησιμοποιεί τους άλλους ως άλλοθι της δικής του απραξίας και ελπίζει ότι κάπως, κάπου, κάποτε θα τον σώσει ή ο Χριστός, ή το Κόμμα του, ή κάποιος δοτός πολιτικός που θα έρθει μετά δόξης και στεφάνων των γνωστών προαγωγών της ενημέρωσης.

44 σχόλια:

  1. Όταν το υπερβατικό απευθύνετε στον “σοφό” ελληνικό λαό που ψήφισε αυτόν που πλειοδότησε σε υποσχέσεις, αυτόν που του υποσχέθηκε τα απολύτως αδύνατα! Αυτόν που αν γνώριζε τί σημαίνει η φράση «Θα τετραγωνίσουμε τον κύκλο», θα το υποσχόταν κι αυτό ακόμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ο λαός δεν παραδίνεται αλλά αποσυντίθεται δηλαδή παραδίνεται στην αποσύνθεσή του και στον αφανισμό του στην αφομοίωση του από κάποιον άλλον λαό δηλαδή όπως καλή ώρα ο ελληνικός από τον νεο-ευρωπαϊκό λαό, αυτό εννοείς;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είσαι μέλος του Ε.Π.Α.Μ και σκέφτεσαι με αυτόν τον τρόπο, και συνεχίζεις ρωτώντας αυτόν τον άνθρωπο αν εννοεί ότι ο ελληνικός λαός παραδίνεται στην αποσύνθεσή του και στον αφανισμό του από τον νέο -ευρωπαϊκό λαό (ποιος είναι ο νέο -ευρωπαϊκό λαός), χτες για πρώτη φορά διάβασες Καζάκη και δεν τον έχεις ακούσει ποτέ να μιλάει σε εκατοντάδες ομιλίες, συνεντεύξεις και εκπομπές, περιοδείες του σε όλη την Ελλάδα και να δηλώνει ότι μέχρι να πεθάνει θα πολεμάει για να ελευθερωθεί αυτός ο τόπος, να σε πληροφορήσω λοιπόν ότι είναι ο μονός που δεν έχει αλλάξει την θέση του, και όλα όσα έχει πει και γράψει (Η Ελληνική Πομπηία από το 2011) έχει πέσει μέσα 99% , το κείμενο του Καζάκη που δεν κατάλαβες αφορά το 1% το οποίο ναι μεν δεν έχει παραδοθεί αλλά δεν αντεπιτίθεται, ο Καζάκης ενημερώνει αυτούς που δεν ξέρουν ότι ξέρουν και αυτούς που ξέρουν ότι δεν ξέρουν ώστε όλοι να ενωθούμε απέναντι στον σιωπηλό πόλεμο που κατασπαράζει την ελευθερία μας και αν δεν αντιδράσουμε το συντομότερο θα μείνουν μόνο τα κουφάρια μας.

      Διαγραφή
    2. Κοίτα μεγάλε λογικό μου φαίνεται οταν λέει οτι ο λαός δεν παραδίνεται αλλά αποσυντίθεται να δημιουργείται μια απορία Όσο για τον ευρωλαό κάθε μέρα ακούμε την αριστερά να μιλάει για αυτόν και πολλούς να δηλώνουν πλέον «Ευρωπαίοι ελληνικής καταγωγής» και πίστεψέ με είναι πάρα πολλοί. Οσο για τον Καζάκη είναι αλήθεια ΌΤΙ ΕΝΗΜΕΡΏΝΕΙ ΚΑΙ ΕΜΠΝΕΕΙ αλλά αυτό είναι κάτι που αφορά μάλλον το μέλλον όταν όλοι εμείς κι ο Καζάκης μαζί θα είμαστε «κουφάρια» που ίσως κάποιοι νεότεροι που θα έχουν την πρακτική ικανότητα να κάνουν κάτι.Γιατί με τα λόγια μόνο δε γίνεται τίποτα Σκέψου ποσα χρόνια πέρασαν απο το 11 και τί έγινε πολιτικά απο τότε, τρείς φορές το επαμ έγινε αιμοδότης του ΣΥΡΙΖΑ χωρίς να το θέλει,πιστεύω, με την αποχη απο τις εκλογές του 12 τον Ιούνη και του 15 τον Γενάρη και τον Σεπτέμβρη με την συμμετοχή του που έκοψε το δρόμο της ΛΑΕ (οχι ότι αυτοί το αξίζουν αλλά είχαν το πολιτικό κεφάλαιο να δημιουργήσουν μια αντιπολίτευση). Δηλαδή άλλο να λές κάτι και άλλο πράγμα να το κάνεις, χρειάζεται πρακτικούς ανθρώπους.

      Διαγραφή
  3. Αυτά είναι τραπεζικές συναλλαγές: "Γιατι η ζωή δεν είναι σκοπός, είναι όργανο κι αυτή, όπως ο θάνατος, όπως η ομορφιά, η αρετή, η γνώση. Όργανο τίνος; Του Θεού που πολεμάει για ελευτερία". Ο Καζαντζάκης δεν ήξερε ούτε την γλυκίνη. Δεν μπορεί λοιπόν να πει τι είναι η ζωή και τι δεν είναι. Κάτι σαν Ράμφος. Μπορεί μόνο την απεύθυνση σαν Κωνσταντίνος Τσάτσος και πάλι να ξαναγεννάει το σύνολο της γραφειοκρατικής προπαγάνδας: διανοούμενους και επαναστάτες (που λες εσύ ότι θα έπρεπε να σε λυπηθούν και να σε αγαπήσουν - αλήθεια;) δηλαδή προαγωγούς της ενημέρωσης. Σε τι διαφέρουν. Γι' αυτό αυτοί δεν συγκινούν κανέναν και ο Καζαντζάκης δεν διαβάζεται.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε καταλαβαίνω. Είναι σκληρό πράγμα να είσαι αγράμματος. Και πιο σκληρό ακόμη είναι να μην το ξέρεις.

      Διαγραφή
    2. Πρέπει να κατανοήσεις πως λειτουργούν και τι προκαλούν οι αρετές για να μπορείς να καταλάβεις τι γράφει ο Καζαντζάκης, εν συντομία η αρετές μετατρέπουν τον άνθρωπο σε θύμα της κοινωνίας η του κόσμου αν θέλεις, υιοθετώντας και πράττοντας τις αρετές θολώνεις τη σκέψη και την ψυχή σου αδυνατώντας να δεις καθαρά, εμμένοντας σε καταστροφικές αντιλήψεις που σε εμποδίζουν να γίνεις καλύτερος άνθρωπος, οπότε ο Καζαντζάκης μας λέει ακριβώς αυτό, όλα αυτά είναι όργανα (εργαλεία) που μας βοηθούν να αντιληφθούμε την πραγματικότητα και όχι να γίνουμε σκλάβοι αυτών, μόνο έτσι μπορούμε να κερδίσουμε την ελευθερία μας. Να διαβάζεις και μην προκαλείς σε πνευματική μονομαχία, όταν είσαι άοπλος.

      Διαγραφή
    3. Το ίδιο έλεγαν οι δασκάλοι μου στο σχολείο. Παρατηρήσεις προσβολής και της βοηθείας ουσία μηδέν.

      Διαγραφή
    4. Προφανώς και οι δάσκαλοί σου στο είχαν δίκιο. Τι βοήθεια να προσφέρεις σε κάποιον που θεωρεί έναν από τους γίγαντες της ελληνικής γλώσσας και λογοτεχνίας, ότι δεν διαβάζεται; Τι βοήθεια να προσφέρεις όταν ενώ δεν τον έχει διαβάσει έχει άποψη γι' αυτόν; Τι βοήθεια να προσφέρεις όταν ο αμαθής και ο αδιάβαστος τον συγκρίνει με το ρεντίκολο των σαλονιών του Κολωνακίου, Ράμφο, που είναι διανοούμενους μόνο για το αδελφάτο των αμόρφωτων και ανοργασμικών κυριών γενικά. Ο καθένας μπορεί να έχει άποψη, γιατί είναι σαν την πορδή. Ο καθένας παιδεύεται, γιατί λοιπόν να μην έχει άποψη. Όμως μόνο εκείνος που κάνει τον κάπο να διαβάσει, να νιώσει και να μάθει έχει βαρύνουσα άποψη. Όλοι οι υπόλοιποι απλά πευδονται και το ονομάζουν άποψη.
      Όταν λοιπόν οι δασκαλοί σου σε χαρακτήριζαν αγράμματο, δεν ήταν προσβολή, αλλά διαπίστωση ενός γεγονότος. Όποιος δεν μπόρεσε να προσεγγίσει τη γλώσσα έστω ενός Μακρυγιάννη, ενός Παλαμά, ενός Παπαδιαμάντη, ενός Καζαντζάκη, δεν γνωρίζει ελληνικά, δεν έχει ούτε καν νιώσει τη δύναμη και τη βαθύτητα της γλώσσας. Πέρα απ' όλα τ' άλλα. Έχει μάθει ελληνικά απλά της τηλεόρασης, που δεν είναι ελληνικά. Να γιατί σε λέγανε αγράμματο και είχαν δίκιο.

      Διαγραφή
    5. Αν ένιωθα επί αφορμής Μακρυγιάννη, Παλαμά και Καζαντζάκη, θα ήμουνα κούτσουρο.

      Διαγραφή
  4. Ο Καζαντζακης δεν διαβάζεται αλλά μπαίνει στο πετσί όποιου έχει ανοικτά τα μάτια της ψυχής του .Συγκλονιστικό το κείμενο και θα συμπλήρωνα ένα κομμάτι από το συμπόσιο."Χρέος μου είναι να κάνω οτι κανένας δεν με υποχρεώνει να κάνω να φορτώνομαι όλες τις αμαρτίες και να φυτρώνω εκεί όπου κανένας δεν με σπέρνει".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Πολύ σωστά ο λαος δεν παραδίδεται και μπορεί να αντεπιτεθει αποτελέσματικα μόνο όταν αποκτήσει σωστη ηγεσία η οποία πρεπει να εμπνέεται από τα ιδανικα της άσκητικης του καζατζακη. Τώρα πως ξέφυγε της προσοχής και δημοσιεύτηκε στο site του επαμ το προβοκατορικό άρθρο με τίτλο ο ελληνισμός σε κίνδυνο του Σ.Καραμανωλης είναι ένα ερώτημα προς απάντηση. Εκεί αναφέρει ο συγγραφέας ότι για την σημερινή κατάντια του ελληνισμού φταίμε εμείς. Το εμείς βέβαια σημαίνει ότι ο εν λόγω δικηγόρος πρέπει να μας εξηγήσει πρώτα για τον εαυτό του που ίδιος φταίεί. Δεν τα φάγαμε καθόλου όλοι μαζί. Παραλειποντας τα φληναφηματα περί αξιών των ελληνισμού που δήθεν έχουν χαθεί το εν λόγω άρθρο μειώνει στο ελάχιστο τον ρόλο των ξενων στον έλεγχο των Ελλήνων πολιτικων και της δια νοήσης .



    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ο Ελληνικος λαος δεν ειναι εκεινος που γνωρισαμε πριν 40 χρονια και πλεον.
    Ο σημερινος Ελληνας δεν εχει κανενα κοινο γνωρισμα με τους παλιους Ελληνες και πολυ περισσοτερο η Νεα Γενια .
    Δυστυχως ετσι ειναι . Μας αφoμιωσαν με την ανοχη μας και δεν υπαρχει κανεις να μας σωσει .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Δεν είμαστε σαν τους προγόνους μας ούτε σαν τους απογόνους μας, έστω και έτσι παραμένουμε Έλληνες. Η νέα γενιά ας χαρεί τα νιάτα της όπως εγώ τα δικά μου, και οι υπερήλικες να ξεκουράσουν το κορμί που τους πρόδωσε, ο κλήρος έπεσε σε εμένα και είναι τιμή μου να βρίσκομαι εκεί έξω μαζί με όσους θέλουν να μοιραστούμε την ίδια ευθύνη και τον ίδιο σκοπό, με κανέναν τρόπο δεν αφομοιωνόμαστε,δεν συμβιβαζόμαστε ούτε εξαγοραζόμαστε, δεν περιμένουμε κανέναν να μας σώσει αλλά παίρνουμε την μοίρα μας στα χεριά μας.
    Αυτοί που έχουν συμβιβαστεί αποτελούν μεγαλύτερη πρόκληση από τον εχθρό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ασχέτως με το περιεχόμενο των ιδεών αυτών καθ αυτών του Καζατζακη θα συμφωνούσα με την αποψη του μακαρίτη Ρ Αποστολιδη ..οτι λογοτεχνικά ο Καζατζακης δεν ειναι κάτι σπουδαίο ..μεγαλο πιάνεται και οτι γράφει ειναι καθαρά ιδεαλισμοι και "φτιαχτά " πράγματα ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν χρειάζεται κάθε μπούρδα που ξεστομίζει κάποιος να τον παίρνεις στα σοβαρά. Απέκτησε δική σου γνώμη. Ο Ρένος Αποστολίδης δεν αποτελεί το αλάνθαστο κριτήριο των πάντων. Το μόνιμο πρόβλημά του ήταν η προσπάθειά του να κάψει μαζί με τα ξερά και τα χλωρά. Όσο για τον Καζαντζάκη τον να αποτιμάς με ιδεολογικά κλισέ και μάλιστα να υποτιμάς τον πλούτο της λογοτεχνικής του γλώσσας, τότε το πρόβλημα το έχει αυτός που το κάνει. Ο Καζαντζάκης - με όλα τα ιδεολογικά κουσούρια του και τις νιτσεϊκές του φάσεις - ανήκει στη Μεγάλη Τέχνη που παρήγαγε αυτός ο τόπος. Στην οποία ο Ρένος Αποστολίδης ούτε καν την πλησίασε. Το έργο του Καζαντζάκη, υπερβαίνει τις ιδεολογικές συντεταγμένες του ίδιου και κατορθώνει να εμβαθύνει στην εποχή του με τρόπο σπάνιο. Πολύ περισσότερο στην απεικόνιση κοινωνικών σχέσεων σε ιδιαίτερα κρίσιμες καμπές της ιστορίας. Γι αυτό και τα βιβλία του θα διαβάζονται ακόμη κι όταν ο Ρένος Αποστολίδης θα έχει προ πολλού ξεχαστεί.

      Διαγραφή
    2. Γιατί ο καημένος ο Ρένος ήθελε να κάψει τα χλωρά μαζί με τα ξερά; Εγώ τον άκουσα σε πολλές του εκπομπές και είδα ότι οι αντιλήψεις του γύρω στο φαινόμενο της ζωής είναι καθαρά ναζιστικές. Αν ζούσε σήμερα και έπρεπε να διαχωρίσει τη ναζιστική ΕΕ από τις ανάγκες της ζωής στην Ελλάδα, θα προτιμούσε να μου μιλήσει για την ευρωπαϊκή σύνταξη της δομής της ύλης.

      Διαγραφή
    3. Συμφωνώ πως ηθογραφικά τα έργα του εχουν ενδιαφέρον ..ομως αυτο δεν τα καθιστά μεγάλη λογοτεχνία . Δεν εχει ένστικτο. Δεν νομίζω οτι αποτελεί κριτήριο το πόσοι διαβάζουν η εχουν ακουστά τον Καζατζακη . Ειδικά στην χωρα μας το λογοτεχνικό κοινό ειναι λιγο και θα ελεγα ανεπαρκές γιατι δεν υπάρχουν και καλές μεταφράσεις μεγάλων συγγραφέων για να γίνονται και οι συγκρίσεις . Εγω προςωπικα εχω διαβάσει τον Καπετάν Μιχάλη. Το βρήκα κουραστικό και επιτιδευμενο...η κριτική του Αποστολιδη εχει βαση νομίζω και επιχειρήματα . Δεν ειναι απο εμπάθεια.

      Διαγραφή
    4. Και ο Λιαντινης ειχε την ιδια αποψη ...αν και πιο μαλακός στην κριτική του https://youtu.be/mduuzWvVyRc

      Διαγραφή
    5. Θελω να διευκρινήσω οτι η κριτική μου αφορα καθαρά το λογοτεχνικό μερος ...εκει έχουμε μια διαφωνία Πρόεδρε αλλα συμφωνώ απόλυτα με το περιεχόμενο των ιδεών ..ισως για το ευρύ κοινό και ειδικά τους νέους ο Καζαντζακης να ειναι μια καλη αφετηρία γιατι σε φέρνει σε επαφή με πολλα πράγματα ρεύματα θρησκείες .

      Διαγραφή
    6. Καταρχάς ένα λογοτεχνικό έργο το κρίνεις - όπως και γενικά ένα έργο τέχνης - από το πώς αποτυπώνει την εποχή του. Πόσο βαθαίνει σ' αυτήν και φέρνει στην επιφάνεια καταστάσεις, ρεύματα, χαρακτήρες, που δεν είναι εύκολα αντιληπτές στην επιφάνεια. Κι ο Καζαντζάκης είναι ένας από τους κλασικούς γιατί μπόρεσε - με γλώσσα που εντυπωσιάζει - να εισχωρήσει κάτω από την επιφάνεια. Όταν δεν μετράς το έργο ενός καλλιτέχνη με την εποχή του, τότε δεν ξέρεις τι λες. Πολύ περισσότερο όταν αυτός, σαν τον Καζαντζάκη, έμαθε σε ολόκληρες γενιές να διαβάζουν και να σκέφτονται. Έστω και με αντιφατικό τρόπο. Κι ο Γκαίτε δεν ήταν παρά ένας θρησκόληπτος βασιλόφρονας, αλλά το έργο του δεν μπορεί κανείς να το επισκιάσει. Ο Αποστολίδης έκανε κριτική για να κάνει κριτική. Ούτε που τον ένοιαξε να ψάξει την εποχή που εκφράζεται μέσα από τα γραπτά του Καζαντζάκη και πως διασώζει μια Ελλάδα ατίθαση, απείθαρχη και με ταυτότητα σε μια εποχή ανάλογη με τη δική μας. Απλά δεν του καιγόταν καρφί. Όσο για τον Λιαντίνη, να μου επιτρέψεις - αν και σε πολλές κριτικές του παρατηρήσεις συμφωνώ - να θεωρώ ότι όταν σκεπτόμενος άνθρωπος σαν αυτόν προτιμά την αυτοκτονία τότε η σκέψη του ως σύνολο συνιστά το απόγειο της απελπισίας και του αδιεξόδου. Το ακριβώς αντίθετο από τον Άνθρωπο όπως τον αναδεικνύει ο Καζαντζάκης στο έργο του.

      Διαγραφή
  9. Επι της ουσίας τωρα διαφωνώ οτι η Ζωη δεν ειναι σκοπός ..ειναι και μαλιστα μέγιστος σκοπός ...δεν χρειάζεται κανενα σχέδιο Θεού ...το ερωτημα ειναι ποια ζωη ...η ελευθερία φυσικα και ειναι μια ποιότητα και αξία που ζητά ο άνθρωπος ...η πολιτική ελευθερία ...η ζωη μεσα σε μια πατρίδα αυτεξούσια και ελεύθερη ειναι κι αυτα ζητούμενα σήμερα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μάθε να διαβάζεις κείμενα που μιλούν με αναγωγές και μεταφορές. Αυτό που λες, λέει και ο Καζαντζάκης. Μόνο που ο Καζαντζάκης το λέει πιο καλά.

      Διαγραφή
    2. Ο Καζαντζάκης δεν μπορεί να μιλήσει για την ζωή. Δεν ήξερε ούτε τι στο καλό είναι το άτομο. Ήξερε όμως να υπουργεύει ο χυδαίος. Αλλά αν δεν μπορεί ο Καζαντζάκης το ζωολογικό εξερεύνημα, δεν μπορούν και άλλοι, ζωντανοί. Νομίζουν ότι είναι λογικό να συνταχθούν με το Διδασκαλιστάν και να την ισοπεδώσουν. Αλλά η ζωή είναι χαζή. Δεν διακρίνεται στις αξιολογήσεις των γραπτών. Η γλώσσα του Καζαντζάκη είναι μία "θησαυριστική γλώσσα". Αλλά ούτε η γλώσσα είναι τίποτα πιο πολύ από το εύκολο και το χαζό.

      Διαγραφή
    3. Διάβασε πρώτα και ύστερα κάνεις τον κόπο να έχεις γνώμη. Μην εκφράζεις άποψη όπως οι περισσότεροι πεύδονται.

      Διαγραφή
  10. Κύριε hektor πάντα οι πεμπτοφαλαγγιτες σαν και σένα είχαν ψευδώνυμο. Το να γράφεις σε ένα site αντίστασης όπως το επαμ ότι κανεμας δεν μπορεί να μας σώσει επιβεβαιώνει τον πάρα πάνω χαρακτηρισμό που σού εδωσα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Φοβάμαι ότι αυτές οι ιδέες περί λαών έχουν πια ανατραπεί και ξεπεραστεί από τη νέα τάξη πραγμάτων. Από τη σύγχρονη κατάσταση όπου ο κόσμος κυβερνάται από μια πανίσχυρη πλουτοκρατία που δεν της κοστίζει τίποτα να δαπανήσει μερικά δις για να αλλώσει συνειδήσεις και καταστάσεις, που δεν της κοστίζει τίποτα να στραγγαλίσει λαούς και εθνότητες, που δεν της κοστίζει τίποτα να στείλει Αμερικανούς, Γάλλους, Εγγλέζους και απεριόριστους μισθοφόρους να διαλύσουν τα πάντα. Μια σύγχρονη κατάσταση όπου η ηθική, η οικογένεια, η παιδεία και η συνείδηση έχουν αλλοτριωθεί και καταστραγιθεί, όπου ο κόσμος δεν ξέρει να διαβάζει και να κρίνει και το μόνο που κοιτάει είναι το προσωπικό του συμφέρον, κέρδος και διασκέδαση. Και ρωτώ ξανά: πως η πατριωτική θρυαλίδα του 3 έως 5% ενός λαού που τα καταλαβαίνει αυτά θα καταφέρει να οδηγήσει τέτοιον κόσμο χωρίς να αλλωθεί; Πως θα καταφέρει να νικήσει τέτοια δύναμη, τέτοια αλλωτρίωση και τέτοιο εγωισμό; Πως θα καταφέρει να διατηρίσει τα όποια κέρδισε και να μην τρωθεί εκ των υστέρων, όπως έχει γίνει πολλές φορές τα τελευταία χρόνια;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ο λαός δεν είναι ιδέα αλλά υπαρκτή κατάσταση κοινωνικών σχέσεων. Οι λαοί δεν επινοήθηκαν από κάποιους ισχυρούς για να μπορούν να τους ξε-επινοήσουν. Ο λαός γεννήθηκε ιστορικά από την ανάγκη να ξεπεραστεί η κλειστή κοινότητα του μεσαίωνα, που κρατούσε την κοινωνία κατακερματισμένη κάτω από το βούρδουλα και το ξίφος κάθε σφετεριστή άρχοντα. Ο λαός είναι προϊόν της από τα κάτω συνένωσης των ξεκομμένων κοινοτήτων προκειμένου να διαμορφωθεί μια ενιαία πολιτική κοινότητα, όπου αυτός και κανένας από τα πάνω σφετεριστής δεν θα κάνει κουμάντο. Ωστόσο ο λαός δεν είναι μια ενιαία οντότητα με ενιαία θέληση. Συγκροτείται από τάξεις και στρώματα με συμφέροντα αντιθετικά και συχνά εχθρικά μεταξύ τους. Να γιατί ο λαός δεν υπάρχει, δεν υφίσταται, ούτε εμφανίζεται ως κοινωνικοπολιτική δύναμη στο προσκήνιο, αν δεν αναδειχθεί εκείνη η κοινωνικοπολιτική δύναμη που θα τον ενώσει σ' έναν κοινό σκοπό, στη διεκδίκηση της εξουσίας. Κι όταν αυτό συμβεί καμιά δύναμη δεν μπορεί να τα βάλει μαζί του.

      Διαγραφή
    2. Έτσι είναι, ή μάλλον έτσι ήταν και έτσι θα έπρεπε να είναι. Πολύ φοβάμαι όμως ότι η τελευταία φράση δεν ισχύει και πολύ πια. Και αν ισχύει κατά τόπους ή κατά καιρούς, η παγκόσμια οικονομική ελίτ τέτοια λαοκρατικά/εθνικά κινήματα τα διαλύει, τα συντρίβει και τα αλλώνει. Αν όχι εν τη γενέσει τους, σύντομα μετά. Αυτό δείχνει η πρόσφατη ιστορία. Η πάλη μεταξύ των λαών και της διεθνούς πλουτοκρατίας, με την οικονομική, κοινωνική, πολιτιστική και συνειδισιακή της έκφανση, έχει αλλάξει δραστικά και δεν είναι ίδια όπως στο παρελθόν. Και οι λαοί φαίνεται να χάνουν πολύ έδαφος, ενώ τους άλλους τίποτα δεν φαίνεται ικανό να τους σταματήσει. Γι' αυτό ρωτώ και ξαναρωτώ τι μπορεί να κάνει κανείς γι' αυτό, άλλον από το να εγκαταλήψει αυτόν τον πλανήτη. Αλλά δεν βλέπω πειστική μακροπρόθεσμη απάντηση, ούτε προσωπικά, ούτε από άλλον. Βέβαια, αν δεχτώ κάτι τέτοιο, είναι ο σίγουρος δρόμος για την κατάθλιψη και έτσι δεν το κάνω. Όμως, πέρα από τη δική μου προσωπική συνεισφορά (όσο μικρή κι αν είναι), πολύ θα ήθελα ένα κίνημα ή ηγέτη που να προσφέρει το σχέδιο και τη σιγουριά. Το ΕΠΑΜ δείχνει την αρχή, ίσως για τα πρώτα 1-2 χρόνια, δεν μου έχει παρέχει όμως ακόμα τη σιγουριά για αργότερα.

      Διαγραφή
    3. Το Ε.Π.Α.Μ δεν εγγυάται το μέλλον κανενός, αυτό το κάνουνε οι πολίτες προστατεύοντας την ελευθέρια τους και τις ανθρώπινες αξίες τους, όποιος ψάχνει εγγυήσεις, προκαταβολές, η τον Μεσσία, θα πρέπει να κοιτάξει αλλού, Ε.Π.Α.Μ σημαίνει ευθύνη, δράση, σκοπός, τίμημα, χωρίς να περιμένεις τίποτα από κανέναν αφού το κάνεις πρωτίστως για σένα. Όσο για την παγκόσμια οικονομική ελίτ και την πρόσφορα της να ανταλλάξουμε την ελευθέρια μας και αυτοδιάθεση μας με τραπεζογραμμάτια και ανύπαρκτο ψηφιακό χρήμα, θα προσπεράσω.

      Διαγραφή
  12. Αν με τον ορο αλωση εννοει κανεις την καταστροφη,τη βιολογικη εξαφανιση,τοτε μπορει να συμβει. Αν ομως εννοει την αφομοιωση απο ισχυροτερη Ιδεα,τοτε δεν θα συμβει ποτε. Απλα,γιατι η Πατριδα,οι Αξιες του Ανθρωπισμου και της Δημοκρατιας,η Ιστορια και ο Πολιτισμος εχουν ονοματεπωνυμο. Αποτελουν μια ακλονητη ουσια αφ εαυτου τους και ανηκουν σ αυτον που τις πιστευει και θυσιαζεται γι αυτες. Γι αυτο,το 3% δεν εχει παρα πυρηνικη αξια. Προοιωνιζεται με βεβαιοτητα το 80%. Θα εκφραζοταν ασφαλως και αμετακλητα υπο ομαλες συνθηκες σε ελαχιστο χρονο. Τωρα πρεπει να αγωνιστουμε ,ισως και βιαια και με προσκομματα,αλλα σιγουρα μακροχρονα. Το αποτελεσμα,ομως,θα ειναι η Αναγεννηση . Των παντων. Και γι αυτο θα φροντισουμε ΕΜΕΙΣ ΟΛΟΙ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ένα λογοτεχνικό έργο δεν το κρίνεις. Είναι αυτό που είναι, το διαβάζεις ή δεν το διαβάζεις, μα προχωράς στη ζωή σου με τα αληθινά και άξια λόγου δεδομένα της ζωής. Το κουτσομπολιό της αξιολόγησης των έργων και των ζωντανών οργανισμών πρέπει να τερματιστεί. Η φράση "ο λαός γεννήθηκε ιστορικά" είναι αξιοθρήνητο αποτέλεσμα που έχει επιφέρει ο τρισάθλιος Καζαντζάκης και άλλοι φασίστες σαν αυτόν: θολώνουμε τα επιστημονικά δεδομένα της ζωής, γράφουμε έργα, συγκρίνουμε τα έργα και τα γεγονότα, αξιολογούνται τα έργα, ζούμε με το τίποτα. Τι σημαίνει ο λαός... γεννήθηκε... ιστορικά. Βγάζει νόημα; Είναι ανάγκη της επιβίωσης μας μέσα στην βιόσφαιρα να αμυνθούμε όπως μπορούμε, με όποιες δυνάμεις μας μπορούμε να αξιοποιήσουμε, ναι ή ου; Ο Καζάκης το έχει εύκολο να λέει "ο Γκαίτε" χωρίς όμως να μας γράφει εδώ ένα ποίημα του Γκαίτε να θαυμάσουμε και εμείς. Επειδή είναι πιο εύκολες οι ανόητες και επίπονες και παράξενες αξιολογήσεις, όταν η ποίηση απουσιάζει. Θα πουν ότι ο Καζάκης είχε μία χρησιμοθηρικά υποκριτική κατανόηση για το ποίημα. Δικαιολογούσε δε ο Καζάκης τις γραπτές φασιστικές ηλιθιότητες του Λιαντίνη, μένων εις την σαχλήν επίκρισιν της αυτοκτονίης του Λιαντίνη, επειδή στο ΕΠΑΜ ο Καζάκης μάλλον θα νταντεύει πολλά παρόμοια στο(ν) Λιαντίνη γραφειοκρατικοφιλοσοφικά καθάρματα και πρέπει και εμείς μαζί με τον εξαίσιο Καζάκη να πονέσουμε πολύ δια τας επιλογάς του. Κουπεπέ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Κύριε Καζάκη περαστικά σας . Η ανάγκη της δημιουργίας του μετωπικού φορέα είναι τεράστια !!Υπάρχουν ακόμα πιθανότητες ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τι πιθανότητες ρε φίλε τόσα χρόνια τίποτα δεν καταφέραμε τώρα που μας πήρε ο κατήφορος ρωτάς αν έχουμε πιθανότητες ;
      Το μόνο που μπορούμε να κάνουμε τώρα είναι να γράψουμε τη διαθήκη μας . Τη διαθήκη ενός έθνους που πεθαίνει με την ελπίδα κάπου στο μέλλον κάποια νέα παιδιά να εμπνευστούν απ αυτή και ο Λαός μας ξαφνικά να αναστηθεί!

      Διαγραφή
  15. Κύριε Καζάκη σας πρωτοθυμάμαι απο την παρακάτω ανάλυση στο τηλεοπτικό κανάλι Κρητη tv (Μάρτιος 2011)

    https://www.youtube.com/watch?v=Pgb71Hxi8hE


    Την ίδια εποχή περίπου είχε ξεκινήσει και ο πόλεμος στην Συρία.Σήμερα (Σεπτέμβρης του 2017) ο πόλεμος στην Συρία
    αν δεν προκύψει κάτι έκτακτο οδεύει στο τέλος του με νικητή τον Άσαντ,ενώ η Ελλάδα απο τον Μαιο του 2010 γκρεμίζεται συνεχώς και σταματημό δεν έχει αυτή η κατάσταση


    Απο εδώ και πέρα νομίζω πως η χώρα πέρασε το σημείο απο όπου δεν υπάρχει επιστροφή.Καλό θα ήταν να σταματήσετε να κοροιδεύετε τον κόσμο

    Ο λαός ή πολεμάει πεθαίνοντας στο πεδίο της μάχης ή παραδίνεται.Τα υπόλοιπα είναι άρες μάρες κουκουνάρες!

    Ο ελληνικός λαός δεν μπήκε καν στον κόπο να πολεμήσει αλλά συνθηκολόγησε απο την πρώτη στιγμή υπο τον φόβο της άτακτης χρεοκοπίας.

    Δεν λέτε την αλήθεια εις τον ελληνικό λαό,δεν τραβάτε αυτιά γιατί θα δυσαρεστήσετε την μάζα και φοβάστε πως όταν έρθει η ώρα των εκλογών θα θαφτείτε δια παντός απο το πολιτικό σκηνικό της χώρας.

    Οι εξελίξεις σε λίγο καιρό ειδικά σε διεθνές επίπεδο θα είναι τέτοιες που οι πολιτικές αναλύσεις σας για τα εσωτερικά της χώρας θα σας μετατρέψουν σε γραφική προσωπικότητα

    Όταν περιμένεις να αδειάσει η δική σου τσέπη για να αρπάξεις τα όπλα είναι πλέον αργά!Αν η φωτιά δεν χτυπηθεί εν την γεννέσει της,πάει χάθηκε το παιχνίδι.

    7 χρόνια "πυρκαγιάς" και έχουμε εντύπωση πως μέσα σε μια νύχτα θα σταματήσει το κακό;

    Κύριε Καζάκη εις το πολιτικό τραπέζι μόνο ένα χαρτί δεν έχει ριχτεί μέχρι στιγμής και αυτό είναι το χαρτί της οικουμενικής κυβέρνησης.

    Μετά την οικουμενική τα δημοκρατικά τραπουλόχαρτα τελειώνουν.Μετά ξεκινάνε τα χουντικά τραπουλόχαρτα.

    Η μεταπολίτευση γεννήθηκε μετά απο ένα πραξικόπημα και θα τελειώσει με ένα πραξικόπημα.

    Μέχρι τότε, καλές θεωρητικές επαναστατικές αμπελοφιλοσοφίες και καλά λιβανίσματα των παραδομένων λαικών-εθνικών συνειδήσεων.

    Το μεγάλο στοίχημα είναι στο τι θα συμβεί νωρίτερα.Το ξαφνικό στρατιωτικο-οικονομικο γεγονός σε διεθνές επίπεδο που θα οδηγήσει τον πλανήτη στον γκρεμό ή το παρκάρισμα των αρμάτων στην πλατεία Συντάγματος;

    Όπως και να έχει,σας προτρέπω να απολαύσετε αυτές τις παραδεισένιες ημέρες που ζούμε.

    Πιστεύω πως οι θεωρητικές επαναστατικές αμπελοφιλοσοφίες έχουν μεγαλύτερο κύρος όταν σερβίρονται πλάι σε γαρδούμπες,σπληνάντερα,κοκορέτσια και ατελείωτα
    λίτρα απολαυστικότατου οίνου διότι η προσωπικότητα του επαναστατημένου νεοέλληνα απαιτεί την υπαρξή τους στο τραπέζι της επαναστάσεως

    Στο σημείο αυτό θα μου επιτρέψετε να κυρήξω και εγώ τον πόλεμο στον εχθρό της χώρας με δύο στίχους

    "Τούτο το λόγο θα σας πω δεν έχω άλλο κανένα
    μεθύστε με τ' αθάνατο κρασί του Εικοσιένα"

    Ακόμη δεν βαρεθήκατε να σκίζετε τα καλσόν σας απο τις πολεμικές συγκρούσεις που δίνετε τα τελευταία 7 χρόνια;

    Στην Βιλαρίμπα (Συρία) γιορτάζουν και στο Βιλαμπάχο (Ελλάδα) ακόμη τρίβουν


    Υ.Γ.:Η άγνοια είναι ευδαιμονία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Συγκλονιστικο κειμενο. Δεν καταλαβαινω πως καποιος δεν μπορει να εμπνευστει απο αυτο. Η μεγαλοσυνη ενος κειμενου για μενα βρισκεται στο ποσο αμεσα αγγιζει την ψυχη, χωρις πολυ επεξεργασια απο το μυαλο. Οπως πχ ειναι η μουσικη απο τη φυση της.

    Βαγγελης Φωτιαδης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Διάβασα το κείμενο του Καζαντζάκη με ενδιαφέρον,γιατί δεν έχω διαβάσει την Ασκητική,ενώ έχω διαβάσει αρκετά άλλα βιβλία του.Διάβασα και τα σχόλια.Άλλοι τον απορρίπτουν και άλλοι τον εξαίρουν.Δε θα συμφωνήσω με το Βαγγέλη Φωτιάδη.Πιστεύω,ότι η αξία του Καζαντζάκη βρίσκεται κυρίως στον προβληματισμό που βάνει.Το κείμενο θα έπρεπε να συζητηθή λέξη προς λέξη αναλυτικά και σε βάθος.Είναι ένα δύσκολο στην κατανόησή του κείμενο και μπορεί ο ένας να καταλαβαίνη διαφορετικά πράμματα απ' ότι ο άλλος.Λένε,ότι ο Καζαντζάκης δεν κατάληξε πουθενά.Γι' αυτό ακριβώς έχει σημασία,να διανοηθή ο καθένας πάνω σ' αυτά που γράφει και να βγάλη τα δικά του συμπεράσματα.Αλλά μια τέτοιου είδους συζήτηση δε γίνεται με σχόλια σε ένα ιστολόγιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Η αξία του ζωντανού οργανισμού πού βρίσκεται, Κούλα Α.;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν καταλαβαίνω την ερώτηση.Τι εννοεί "η αξία του ζωντανού οργανισμού"; Αλλα με την ευκαιρία,να διευκρινίσω,για να μην παρεξηγηθώ,ότι με το Βαγγελη Φωτιαδη διαφωνώ στο σημείο που λέει,ότι δε χρειάζεται επεξεργασία από το μυαλό.

      Διαγραφή
    2. Εσύ λες ότι είναι ότι η αξία του Καζαντζάκη βρίσκεται στον προβληματισμό που βάνει...άρα είναι το θέμα ότι αν είναι η αξία του Καζαντζάκη...αν βρίσκεται...αν είναι ευρισκόμενη δηλαδή...τότε η αξία του ζωντανού οργανισμού...που είμαστε κάτι τέτοιο: ζωντανό...πού είναι ευρισκόμενη η αξία του...πού βρίσκεται; Πρέπει να καταλαβαίνουμε το τι εννοεί. Ο απέναντις ίσως και βλάκας να μην είναι. Τι προβληματισμόν ο ζωντανός οργανισμός βάνει; Βάνει - βαίνει - Βιέννη.

      Διαγραφή
    3. Άμα λέω "η αξία του Καζαντζάκη" εννοώ,η αξία του για μας,σαν συγγραφέα,σαν λογοτέχνη,μ' άλλα λόγια,αυτό που προσφέρει στον άνθρωπο.Τώρα άμα λές "ζωντανό οργανισμό", εννοείς άνθρωπο ή ό,τι δήποτε ζωντανή ύπαρξη;Και άμα λες,"η αξία ενός οργανισμού", αξία για ποιον; Για τον εαυτό του; Για άλλους;Μήπως εννοείς την αξία της ζωής;

      Διαγραφή
    4. Άραγες να μην ήξερα ότι εξαιτίας Καζαντζάκη πάει στην Αξιολόγηση να σχετικοποιείται η αντικειμενική βιολογική αξιοπρέπεια της ζωής που μας περιέχει υπό τ' ανόργαν' αστεράκια.

      Διαγραφή
    5. Λυπούμαι,αλλά δεν καταλαβαίνω τη γλώσσα σου.Αν μπορούσες,εσύ,να μιλήσουμε τη δική μου,πολύ ευχαρίστως,να συζητούσαμε.Αλλιώς δε γίνεται τίποτα.

      Διαγραφή
    6. το ζουμερό απόρριμμα, ο Χωμενίδης, 21: "ο νίκος καζαντζάκης είχε αναλάβει την ανασυγκρότηση της μη εαμογενούς κεντροαριστεράς...". οπότε, τι δουλειά έχω εγώ με τον από αυτοσκοπού παρεξηγούμενο Καζαντζάκη...

      Διαγραφή